Netbeheerders gaan beperkt aantal gasmeters vervangen

Het consumentenprogramma Kassa haalde in haar programma de problemen met de schroefdraad van de L&G 4.2 meters aan naar aanleiding van het door het AD gepubliceerde artikel: www.ad.nl/binnenland/40-000-slimme-gasmeters-waarschijnlijk-onveilig~ae603115/

De netbeheerders vervangen in totaal ongeveer 40.000 gasmeters die niet volledig voldoen aan de productspecificaties. Het gaat om een deel van de meters van het merk Landis + Gyr die zijn geplaatst in de periode juni-augustus 2016. Bijna de helft van deze meters is inmiddels al vervangen.


In september 2016 meldde Landis + Gyr dat door een productiefout deze gasmeters een iets te korte schroefdraad hebben. Netbeheerders hebben meteen onderzoek laten doen door KIWA en daaruit is gebleken dat de meters veilig zijn en deugdelijk functioneren. Uit aanvullend onderzoek blijkt volgens Holland Innovative echter dat nog niet zeker is of de betreffende meters de normale levensduur van minimaal 20 jaar mee kunnen. KIWA bevestigt dit.

Netbeheerders vinden het belangrijk dat meters minimaal 20 jaar goed en veilig kunnen blijven functioneren en hebben daarom besloten de meters de komende tijd te vervangen. De netbeheerders weten exact welke klanten een meter met een kortere schroefdraad hebben en zullen binnen afzienbare tijd contact met deze klanten opnemen om een afspraak te maken voor vervanging. Consumenten hoeven zelf dus niets te doen en zij kunnen de gasmeter tot de vervanging veilig blijven gebruiken.

 

Kassa

Netbeheerders hebben ervoor gekozen niet te reageren in de studio. Veiligheid komt dagelijks op de eerste plaats bij netbeheerders. Netbeheerders doen daarin geen concessies, daar kan en mag geen twijfel over bestaan. Netbeheerders hebben de meters van Landis + Gyr met een kortere schroefdraad daarom op veiligheid laten testen door KIWA. KIWA heeft daarbij geconstateerd dat deze meters veilig zijn. Een tv-discussie hierover voegt niets toe aan deze feiten.

In september 2016 meldde Landis + Gyr dat door een productiefout de betreffende gasmeters een iets te korte schroefdraad hebben. Het gaat om een deel van de meters die zijn geplaatst in de periode juni-augustus 2016. Netbeheerders hebben meteen onderzoek laten doen door KIWA en daaruit is gebleken dat de meters veilig zijn en deugdelijk functioneren.

 

Q&A CONSUMENT

1.Zijn deze gasmeters nog wel veilig?
Ja, deze gasmeters zijn gewoon veilig. De te korte schroefdraad is alleen niet volgens de specificaties. Daarom hebben de netbeheerders besloten om op afzienbare termijn tot vervanging van deze gasmeters over te gaan. Alle meters moeten immers gewoon voldoen aan de specificaties die ervoor zorgen dat deze tijdens hun volle levensduur correct en veilig functioneren. Alle meters zullen in 2018 zijn omgewisseld.


2.Maar ik heb op Kassa gezien dat deze gasmeters voor brandgevaar kunnen zorgen – waarom haalt u deze gasmeters niet meteen weg?
Er is absoluut geen verband te leggen tussen deze gasmeters en brandgevaar. Dat hebben we ook duidelijk aan Kassa meegedeeld. [En dat hebben ze ook uitgezonden.] Deze gasmeters zijn gewoon veilig. De te korte schroefdraad is alleen niet volgens de specificaties. Daarom hebben de netbeheerders besloten om op afzienbare termijn tot vervanging van deze gasmeters over te gaan. Alle meters moeten immers gewoon voldoen aan de specificaties die ervoor zorgen dat deze de volle levensduur correct en veilig functioneren. Alle meters zullen in 2018 zijn omgewisseld.


3.Hoe weet ik als consument dat mijn gasmeter bij deze verkeerde groep meters hoort?
Het betreft een deel van zogenoemde Landis+Gyr meters geplaatst in de periode juni-augustus 2016. Uw netbeheerder weet exact welke klant welke meter heeft – en zal dan ook actief contact met die klanten opnemen om een afspraak te maken voor vervanging door een meter die aan de specificaties voldoet.


4.Waarom kan ik dat niet zelf checken? Ik vertrouw het niet.
Dat is niet nodig. Het betreft een deel van zogenoemde Landis+Gyr meters geplaatst in de periode juni-augustus 2016. Deze gasmeters zijn gewoon veilig. Uw netbeheerder weet exact welke klant welke meter heeft – en zal dan ook actief contact met die klanten die het aangaat opnemen om een afspraak te maken. De te korte schroefdraad is alleen niet volgens de specificaties. Daarom is besloten om op afzienbare termijn tot vervanging van deze gasmeters over te gaan. Alle meters moeten immers gewoon voldoen aan de specificaties die ervoor zorgen dat deze de volle levensduur correct en veilig functioneren.


5.Hoe snel gaat u mijn gasmeter vervangen, als deze bij de verkeerde groep meters hoort?
Het betreft een deel van zogenoemde Landis+Gyr meters geplaatst in de periode juni-augustus 2016. Uw netbeheerder weet exact welke meter u heeft – en zal dan ook actief contact met die klanten die het aangaat opnemen om een afspraak te maken voor vervanging door een meter die aan de specificaties voldoet.


6.Stedin had een handige postcode checker, waar de consument gewoon met het serienummer in de hand kon controleren of de eigen meter goed of fout was. Waarom is dat nu niet het geval? Iedere netbeheerder zal vervolgens op de eigen wijze diens klanten informeren. Daarin kunnen netbeheerders verschillen


7.Kassa sprak over een oplossing met een adapter die aan alle kanten rammelde. Gaat dat bij mijn meter ook gebeuren?
De netbeheerders hebben besloten om op afzienbare termijn tot vervanging van de gasmeters over te gaan. Zodat alle meters gewoon voldoen aan de specificaties die ervoor zorgen dat deze de volle levensduur correct en veilig functioneren..


8.Heeft u dit besluit genomen onder druk van de Kassa-uitzending?
Nee. Enkele netbeheerders hadden dat besluit al eerder genomen. Voordat Kassa bezig was met hun voorbereidingen voor de uitzending van zaterdag is Holland Innovative al gevraagd om de uitkomsten van het onderzoek te beoordelen. Een soort second opinion dus. Toen deze week deze extra beoordeling van de conclusies uitwees dat op langere termijn deze gasmeters toch zouden moeten worden vervangen, hebben ook de overige netbeheerders besloten om op afzienbare termijn eveneens tot vervanging van deze gasmeters over te gaan. Dat hebben wij vervolgens ook aan Kassa laten weten.


9.Is die Slimme Meter nou eigenlijk wel zo’n goed idee – er blijft maar onrust en onduidelijkheid over bestaan?
Zeker. Deze productiefout heeft niets met de constructie van de slimme meter te maken. Tot en met 2020 krijgen alle Nederlandse huishoudens een slimme energiemeter aangeboden, voor een nauwkeurig en regelmatig inzicht in het eigen energieverbruik voor en door de consument. Nauwkeurig inzicht in eigen verbruik kan zowel energie als geld besparen. Het is de verantwoordelijkheid van de Netbeheerders dat meterstanden kloppen en dat de meter in huis correct, veilig en nauwkeurig werkt. Daar staan Netbeheer Nederland en haar leden, de netbeheerders, voor – daar kan de Nederlandse Consument op vertrouwen. Het feit dat de netbeheerders een second opinion op het eerdere onderzoek hebben gevraagd – en op basis daarvan tot vervanging overgaan is hier een goed voorbeeld van.


10.U bent zo vaag over timing. Wanneer nemen de netbeheerders contact op met hun klanten en wanneer is de omwisselactie afgerond?
Ongeveer de helft van de meters is inmiddels vervangen. De netbeheerders weten exact welke klanten voor omwisselen in aanmerking komen. De netbeheerders zullen binnen afzienbare tijd contact met deze klanten opnemen om een afspraak te maken voor vervanging. Consumenten hoeven zelf niets te doen en kunnen de gasmeter tot de vervanging veilig blijven gebruiken. Het exacte moment van aanvang en afronding kan per netbeheerder verschillen. Alle meters zullen in 2018 zijn omgewisseld.


11.Tot hoelang is de veiligheid van deze verkeerde meters wel gegarandeerd.
Dat is een vraag die niet precies te beantwoorden is. Het KIWA onderzoek laat zien dat deze meters nu gewoon veilig zijn. De te korte schroefdraad is alleen niet volgens de specificaties. En daardoor zouden we deze meters op langere termijn sowieso gaan vervangen. Daarom hebben de netbeheerders besloten om op afzienbare termijn tot vervanging van deze gasmeters over te gaan. Alle meters moeten immers gewoon voldoen aan de specificaties die ervoor zorgen dat deze de volle levensduur correct en veilig functioneren. Alle meters zullen in 2018 zijn omgewisseld.


12.Wanneer is dit wel gevaarlijk?
Er zijn talloze voorbeelden te bedenken waarbij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. De praktijk wijst trouwens uit dat die situaties ook vaak te maken hebben met de binneninstallatie, waarvoor de klant zelf verantwoordelijk is. Maar de meters waarom het hier gaat en die niet aan de specificaties voldoen zijn voor nu niet gevaarlijk. Dat heeft het onderzoek van KIWA ook bevestigd.


13.Draait de klant op voor de kosten van deze operatie?
De klanten kost dit vanzelfsprekend niets.


14.Welke type gasmeter betreft dit?
Het betreft een aantal gasmeters van het merk Landis +Gyr, geplaatst in de periode juni-augustus 2016.


15.Hoe worden dit soort meters getest?
Voordat een fabrikant zijn meter mag verkopen, moet hij laten zien dat zijn meter goed is. Daarom gaat de meter eerst naar een testinstituut. Dat instituut onderzoekt of de meter goed genoeg is. Dat is het geval als de meters aan alle Europese eisen voldoen. Er mag bij de klant thuis dus niet zomaar een meter worden opgehangen. De meter moet tegen een stootje kunnen, lang meegaat en bovenal de juiste standen aangeven.


16.Hoe voorkomen jullie dat er foute slimme meters worden opgehangen?
De producenten van slimme meters hebben te maken met zeer strenge veiligheidseisen. Er vinden tal van controles plaats voordat een meter aan ons geleverd wordt. Vervolgens controleert de slimme meter-monteur de veiligheid voordat de meterkast weer dicht gaat. De monteur voert een druk en lekkage test uit, en controleert of de meter goed functioneert. Bovendien maakt de monteur een veiligheidsrapport op, waarbij ook de veiligheid van de huisinstallatie van de klant wordt getest. Dit kan er toe leiden dat een klant na plaatsing van een meter, te horen krijgt dat zijn eigen installatie niet veilig is. Dat is natuurlijk vervelend voor een klant, want de gas- of elektriciteitstoevoer wordt afgesloten tot het veiligheidsprobleem is opgelost. Maar de veiligheid van de klant houdt niet op bij de meter-wissel. 

© 2017, Volta Limburg.

Alle rechten voorbehouden.

CV-ketel aanvraag

De nieuwsberichten rondom de verhoogde gas- en energieprijzen zorgen voor extra drukt. Snel geholpen? Vraag hier uw online offerte aan. 

Sluiten